Room No.1122

ゆるっとデンマーク映画やデンマークについて書いています。たまにオランダの話題も…。

007/No Time To Die: James Bond blev frigivet fra 'mænds fantasier'(デンマーク語映画レビュー)

デンマーク語で書いた『007/No Time To Die』の感想です。せっかくなのでお披露目。
何がネタバレかは個人差あるので、本作を観てから読むのがおすすめ。
デンマーク語本文の下に日本語版あり。デンマーク語にすることを意識して書いたのでかたい感じする。直訳ではないので、表現が異なる部分あり。

 


James Bond blev frigivet fra 'mænds fantasier'

Den 8. oktober kunne vi endelig se No Time To Die (den nye 007 film, i det følgende NTTD) i Japan. Den engelske premiere var den tidligste i verden. Siden premieren har den solgt for $120 millioner i hele verden.

NTTD er Daniel Craigs sidste film, hvor han spiller Bond. Craigs Bond er meget anderledes end tidligere Bondfigurer. Tidligere Bondfigurer har en bestemt karakter fyldt med mandlige idealer. Det er en mand, der er mænds fantasier. Men Craigs Bond omskrev Bond fra en mand som er mænds fantasier til en realistisk mand i nutiden. I Craigs Bond er en mand der konfronterer sin egen skæbne blevet tegnet. Derfor kan det påpeges, at den del hvor de mandlige fantasier blev afspejlet er betydeligt svækket. Desuden føler vi, at målgruppen for publikum også ændrer sig. Den tidligere målgruppe for 007 var mænd, men Craigs Bond er bevidst om et mangfoldigt publikum herunder kvinder. Med denne ændring har Craigs Bond serie fundet vej ind i hjerterne hos nutidens kvindelige publikum.

I NTTD bliver en Bond som er løsrevet fra mandlige fantasier endnu tydeligere udtrykt. Det afspejler sig stærkt i relationerne mellem Bond og kvinderne i filmen. Der er tre kvinder som er vigtige karakterer i NTTD. De er Madeleine som er kvinden i Bonds liv, Nomi som er Bonds efterfølger 007 og Paloma som er en CIA agent. Bond ville før have haft seksuelle relationer til alle disse kvinder. Men i NTTD holder Bond sig væk fra andre kvinder end Madeleine. Bond smed playboysiden væk og blev til en mand der kun elsker en kvinde.

Lad os tjekke hver scene hvor Nomi og Paloma optræder. Først er der Nomis scene. Stedet hvor Bond møder Nomi første gang er hans soveværelse om aftenen. Det er et meget privat rum. I den situation holder Bond sig væk fra Nomi og relationen mellem ham og hende er ikke mere end mellem kolleger. Den anden er Palomas scene. Hendes scene er en fest hvor medlemmer af Spectre mødes. Der er en scene, hvor Bond og Paloma drikker Martini, men det udvikler sig ikke til et romantisk forhold. I relationen med Paloma holder Bond sig også til en relation som kollega. Vi kan se fra relationerne mellem Bond og kvindelige kolleger at Bond er afbildet som en mand der kun elsker Madeleine som er kvinden i hans liv.

Som nævnt ovenfor bliver Bond som er løsrevet fra mandlige fantasier skildret livligt. Relationerne mellem Bond og de kvindelige kolleger er gode krydderier i NTTD. Scenerne med Nomi og Paloma viser hans humoristisk charme. Jeg synes at NTTD fortjener at være Craigs sidste 007 film.

 


「男性のファンタジー」から解放されたジェームズ・ボンド

 10月8日、日本でもついに007の最新作No Time To Dieが公開された。イギリスでの公開が世界最早で、その後、順調に興行収入を伸ばしているようだ。

 本作は、ダニエル・クレイグがボンドを務める最後の作品だ。クレイグのボンドは、それまでのボンドと大きく異なっている。クレイグ以前のボンドは、美女、高級な酒、ギャンブルなどに囲まれ、ある種男性の理想が詰まったキャラクターであった。それは「男性のファンタジー」としての男性である。しかし、クレイグのボンドは、ボンドをファンタジーとしての男性から「現代のリアルな男性」に描き変えたのである(もちろん現実離れした部分はあるが、それは「男性のファンタジー」とは異なる部分)。クレイグのボンドでは、自分の背負っている運命と対峙するボンドが描かれてきた。したがって、「男性のファンタジー」が反映されている部分は、かなり弱められていると指摘できる。さらに、クレイグのボンドからは観客のターゲット層も変化していると感じられる。以前の007のターゲットは男性観客が中心だったと感じるが、クレイグの007からは女性を初めとする多様な観客を意識していると感じる。この変化によってクレイグの演じたボンド作品は、現代の女性観客の心を強く掴んだ。

 本作No Time To Dieでは、男性のファンタジーから抜け出したボンドがより明確に表現されている。それは、本作における「ボンドと女性の関係」に強く表れている。本作には、重要な女性キャラクターとして、3人の女性が登場する。それは、ボンドの運命の女性であるマドレーヌ、ボンドの後任の007であるノーミ、新人CIAエージェントのパロマである。以前のボンドであれば登場する女性すべてと関係を持っていただろう。しかし、本作においてボンドはマドレーヌ以外の女性と関係を持たない。本作において、ボンドはプレイボーイな面を捨て、運命の女性だけを愛する男性へと変化している。

 ノーミとパロマが登場するシーンをそれぞれ確認してみよう。ノーミと初対面するシーンの中心となる場所は、夜の自宅の寝室という非常にフライベートな空間である。このような空間に女性を二人きりというシチュエーションにあっても、ボンドはノーミと距離を保ち、仕事仲間という関係以上には発展させない。パロマとのシーンは、スペクターたちの集うキューバのパーティ会場が中心だ。このシーンでは、タキシード姿のボンドと美しいドレスを身に纏ったパロマによる激しいアクションが見物となっている。ここでは二人でマティーニを飲むシーンもあるのだが恋愛関係には発展しない。パロマとの関係においても、ボンドは一貫して仕事仲間という関係を保つのだ。ノーミやパロマとの関係からは、本作におけるボンドが運命の女性であるマドレーヌだけを愛する男性として描かれていることがわかる。

 このようにNo Time To Dieでは、作品全体を通して男性のファンタジーから抜け出したボンドがいきいきと描かれている。ボンドと仕事仲間の女性が恋愛関係に発展しないことは作品に良いアクセントを与えている。ノーミやパロマとのシーンは、ボンドのユーモラスな魅力を引き出すことに貢献している。本作は以前のボンドシリーズから劇的な変化を遂げたクレイグボンドの最後に相応しい作品となっていると思う。